جلوگیری از پیشرفت دیابت بارداری به دیابت  نوع 2 با فعالیت بدنی بیشتر

20 می 2014- زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری می توانند خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 را پس از بارداری با انجام فعالیت  فیزیکی زیاد، کاهش دهند.

 یافته های این تحقیق در مجله ی JAMA Internal Medicineمنتشر گردید. گروهی از محققین  از انستیتو ملی سلامت آمریکا با آنالیز اطلاعات گردآوری شده از 4500 زن با سابقه ی دیابت بارداری (یکی از عوراض شایع حاملگی که می تواند  به دیابت نوع 2 کامل تبدیل شود) به این نتایج دست یافتند . شرکت کنندگان  از سال 1991 تا 2007 تحت نظارت  بودند دراین مدت 635 نفر از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

پس از بررسی اطلاعات فعالیت فیزیکی و عادات بی تحرکی این افراد، دانشمندان دریافتند  به ازاء افزایش  فعالیت  به میزان 5 *(MET-h/wk)، خطر پیشرفت به سمت  دیابت نوع  2 تقریباً 9 درصد کاهش می یابد. 5 (MET-h/wk) تقریباً برابر با  100 دقیقه فعالیت  ورزشی  متوسط در یک هفته است یا 50 دقیقه فعالیت  شدید فیزیکی  در هفته می باشد.

 زنانی که میزان فعالیت  فیزیکی خود را به  حداقل7.5 MET-h/wk( صد و پنجاه دقیقه فعالیت متوسط  یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته) می رسانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود تقریبا تا نصف (%47)کاهش می دهند.علاوه بر این ، دانشمندان مشاهده کردند افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون (شیوه ی زندگی بی تحرک) با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

محققین می گویند: نتایج این مطالعه ی آینده نگر بزرگ نشان می دهد افزایش فعالیت فیزیکی خطر پیشرفت  GDMبه  T2DMرا کاهش می دهد. این یافته ها پیام مهمی برای زنان  با سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری  دارد، اگر چه آنها درمعرض خطر فوق العاده  بالایی برای T2DMهستند اما ترویج یک سبک زندگی  فعال می تواند  این خطر را کاهش دهد.

درحالیکه نتایج امیدوار کننده است اما این  مطالعه  دارای محدودیت  هایی بود که از جمله می توان به اکثریت سفید پوست زنان شرکت کننده در آن اشاره کرد، به همین علت نمی توان این نتایج را به سایر گروههای قومی تعمیم داد. علاوه بر این  از آنجائیکه  شرکت کنندگان دراین تحقیق همگی پرستار بودند از نظر آگاهی ودسترسی به امکانات بهداشتی نسبت به جمعیت عمومی  در سطح  بالاتری بودند  بنابراین  تعمیم این نتایج به همه جمعیت امکان پذیر نیست و باید این تحقیق بصورت دراز مدت بروی طیف  وسیعی  از افراد  متشکل از همه ی نژادها انجام گردد.

*هم ارز متابولیکی :           1MET = 3.5 ml o2 / kg. min = 1kcal / kg. hr

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/may/being-more-active-may-prevent-gestational-diabetes-progressing-to-type-2-96048904.html

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا